Saturday 1 September 2012

بداهۀ خودسرانۀ راندگان بهشت

 
 

 استاد احمد وکیلی پس از آشنایی با هانیبال الخاص تأثیراتی فراوانی در زمینۀ طراحی فیگوراتیو از این نقاش بزرگ گرفت. الخاص در پی راه اندازی و رواج این تکنیک و از پیشگامان سبک فیگوراتیو بود.
از آنجا که احمد وکیلی علاوه بر رشتۀ نقاشی، در رشتۀ طراحی صنعتی نیز تحصیل نموده بود، از دید هنری- فنی وسیعی در استفاده از تکنیک های متعدد و متنوع طراحی برخوردار بود. احمدی طرفدار بکارگیری تکنیک "میکس" بود که از بازدهی چند تکنیک، همزمان و در کنار هم بهره می گرفت. او فعالیت هایی در زمینۀ کالکوگرافی و چاپ گود بر روی سطح فلزات انجام داد و به نوعی می توان بخشی از فضای کار او را متالوژیک دانست.
استاد احمدی درحیطۀ طراحی و چاپ دستی از فضا های از پیش تعیین نشده و بافت های اتفاقی که خارج از ارادۀ هنرمند بروز می کنند، بهره می گرفت. این عناصر هرچند در ابتدا بطور ناخواسته شکل گرفته اند، در هنگام پیدایش، بواسطۀ گیرایی و جذابیت خود در طراحی، نقش خود را سربارانه تحمیل کرده و در واقع احساس و ادراک هنرمند را به بازی می گیرند.  اما زمانی که شعورهنری و در واقع هشیاری هنرمند، از پیچیدگی فزایندۀ ضمیر ناخودآگاه و آگاه  در خلاقیت اثر استفاده کند، بداهۀ خودسرانه با حضور عناصر غریب و غیره منتظرۀ خود به یاری هنرمند می شتابد و به واقعیت اثر افزوده می گردد.
احمد وکیلی نقاش آشنای رانده شده گان از بهشت (برگرفته از عنوان یکی از نمایشگاه های انفرادی هنرمند) طراحی را مقولۀ مهم هستی می شمارد که در هنر های تجسمی به نقطۀ اوج خود می رسد.

به طراحــی چو فـــکر آغاز کردی
 هزاران طرح زیــبا ساز کردی
به سنگ ار صورت مرغی کشیدی
 سبک سنگ گران از جا پریدی

جامی-  هفت اورنگ